sso

Petrezselyem, zellerszár, mángold, rebarbara

Az emberek nincsenek tisztában a zöldségek fogyasztásának fontosságával, még kevesebben ismerik a különbséget a különféle zöldség részek között...

A zöld levelek és a levélzöldek szerepe az egészséges táplálkozásban

Az emberek nincsenek tisztában a zöldségek evésének fontosságával, még kevesebben ismerik a különbséget a különféle zöldség részek között. Téves ugyanis az a nézet, hogy minden "zöldség", és annak minden része egyforma. Ugyanis a zöldségek legértékesebb része a levél, amely tápanyag összetételben jelentősen különbözik a termés illetve a gyökér résztől. Nem hiába termesztünk kimondottan levélzöldségeket is, de azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy a gyökérzöldségek levele is fogyasztható, sőt kiváló tápanyagforrás.

A zöld levelek a legolcsóbb tápanyagforrás

A levelek legkiválóbb összetevője a klorofill, amely igen erőteljes méregtelenítő és lúgosító hatással van a szervezetre. A levelek további jellemzője, hogy magas ásványi anyag tartalommal rendelkeznek (kivétel nélkül mindegyiknek igen magas a kálcium tartalma!), így jelentős szerepük van a szervezet mikrotápanyag ellátásában. A zöld levelek legtöbbjének az értékes antioxidánsként számontartott karotinoid tartalma sem elhanyagolható. A másik fontos különbség, hogy a levelekben ugyan nincs keményítő (amely viszont a gyökerekben pl. van), ellenben a levelek kalóriára vetítve értékes fehérje (aminosav) tartalommal bírnak. A változatos és egészséges táplálkozásban napi szinten kellene ezeket a csodálatos növényi részeket fogyasztani akár főve, de inkább nyersen, hisz nyersen nagy részük kiváló emésztést helyreállító, lúgosító, béltisztító és gyomor regeneráló - a káposztafélékkel az élen. Ehhez képest a bélflóra problémákkal küszködők esetében az általános gyógyászat pont a nyers levélzöldségeketől tiltja el a beteget.

Készítettem egy kis összefoglalót arról, hogy melyek a leggyakoribb és legfontosabb Magyarországon is termő és beszerezhető zöldek, és összegyűjtöttem pár tippet arra vonatkozóan, hogyan csempésszük be (nyers állapotban) őket a mindennapokba.

  • Petrezselyem félék
  • Fejessaláta
  • Egyéb saláta fajták
  • Zeller levél és szár
  • Cikória
  • Paraj vagy spenót
  • Mángold
  • Kínai kel
  • Kelkáposzta
  • Fejeskáposzta
  • Rebarbara
  • Sárgarépa zöldje
  • Metélőhagyma
  • Mezei sóska
  • Kapor
  • Ehető gyomnövények (Gyermekláncfű vagy pitypang , csalán)

 

További információk:

Zöldség és gyümölcsprések

Petrezselyem, zellerszár

A petrezselyem rendkívül jó hatással van a vér tisztítására, és ezzel az allergia elleni küzdelem egyik leghatásosabb gyógyszere. Hat a hörgők munkájára és öntisztulására, valamint csökkenti a rájuk ható ingereket. Nagyon hatásos az allergiás tüsszögés ellen.

Erős vízhajtó és vizelethajtó, tisztítja a húgyhólyagot és a veséket, valamint serkentőleg hat a vesék működésére. Ezt elsősorban nagymennyiségű káliumtartalmának köszönhetjük. Serkenti a természetes szex hormonok képződését a szervezetben, és ezzel támogatja a normális menstruációs ciklust, valamint csökkenti a menstruációs fájdalmakat és normalizálja a kóros folyást. Ezt vastartalma biztosítja, amire különösen akkor van szükség, amikor erős a vérzés.

A zellerszár fogyasztása jót tesz a gyomornak, a lépnek és a hasnyálmirigynek, javítja az emésztést, tisztítja a bélrendszert és a vért, valamint izzasztó, méregtelenítő hatást gyakorol a szervezetre. Segíti a vizeletürítést, és vízhajtó hatással rendelkezik, emellett hűti a máj és a gyomor belső melegét, amely rendszerint fejfájásban, nem utolsósorban pedig mértéktelen étvágyban nyilvánul meg. Az étkezések között fogyasztott nyers zellerszár szabályozza az étvágyat, emellett az evés lelassítására, az alaposabb rágás érdekében is célszerű zellerszárat ropogtatni az egyes fogások mellé. A zellerszár továbbá azon kevés zöldségek egyike - a fejes saláta a másik -, amelyeket gyümölccsel is bátran fogyasztható, ugyanis ebben az esetben nem terheli meg az emésztést, és nem okoz erjedési folyamatokat a két különféle táplálék együttes hatása. Ezért kiváló adalék a gyümölcs alapú zöldturmixokba!

Mángold, rebarbara

A mángold az egyik legértékesebb zöldségek közé sorolják a táplálkozáskutatók.
Kiváló a K-, A-, C-, E-vitamin, magnézium, mangán, kálium, vas és étkezési rosttartalma. Nagyon jó forrása a réznek, kalciumnak, triptofannak (esszenciális aminosav), B2- és B6-vitaminnak, valamint proteinnek.
Jelentős mennyiségben tartalmaz még foszfort, cinket, folátot, B1-, B3-, B5-vitamint és biotint (H-vitamin).

Magas rost-, vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt hatásosnak tartják a kutatók és az orvosok az emésztőrendszeri daganatok megelőzésében. Állatkísérletek már igazolták ezt a feltevést, sőt a cukorbetegek veséjét is védi, mert csökkenti a kreatin és karbamid szintet.

A rebarbara gyökere és levelei is egyaránt gyógyhatásúak. A rebarbara ásványianyag tartalma igen jelentős, bővelkedik A -, B-, C-vitaminokban, és számottevő mennyiségű szelén is van benne.

Kis adagokban való fogyasztása gyógyhatású is lehet. Számos kivonata kapható a gyógyszertárakban is, amelyet máj és epebajokra, valamint aranyeres fájdalmakra írnak fel.

A rebarbara mindenek előtt azokon segít, akiknek az emésztése renyhe, vagy hanyatlóban van (főleg az idősebb korosztály esetében). Ha a salátához egy nagyobb tenyérnyit elfogyasztunk egyszerre, az untig elég ahhoz, hogy ne érezzük, hogy az étel megállt a gyomrunkban. Oxálsav tartalma folytán nyers állapotban segíti és szabályozza a belek perisztaltikus mozgását, valamint astringent tartalma folytán megszünteti a hasmenést.

A gyökérből készült rebarbara por azok számára ajánlatos, akik valamilyen szájbetegséggel küzdenek, s akiknek barnásak és kilazultak a fogai. A port külsőleg, fogmosásra használjuk.

 

Közzétett: 28. Május 2016
###message
Ablak bezárása